Razmišljanje Matije Goljarja, podjetniškega mentorja v programu KK POSEL.
Poziv za podjetnike: Kakšne produkte bi si želeli podpreti v drugi sezoni KK POSEL
Po koncu prve, v marsičem pilotske, sezone tega programa, smo med mentorji in organizatorji programa staknili glave in razpravljali, kakšne izdelke bi si želeli najti v posavski regiji ter jih podpreti v naslednjem ciklu projekta KK POSEL.

Pripravili smo rahlo naiven »seznam želja« za produkte, ki bi jih z veseljem podprli na poti do trga in poslovnega uspeha. To v nobenem primeru ni pravilo, da bomo v program vključili točno te izdelke, še manj pa to pomeni, da drugih izdelkov ne bomo upoštevali. Upamo le, da bo ta seznam služil kot navdih in spodbuda, da je vredno zagristi v te ideje.
Ta seznam lahko služi tudi kot odgovor, kakšne vrste izdelkov lahko podjetnice in podjetniki prijavite na razpis za vstop v naslednjo sezono programa KK POSEL.
Naravno pridelane oziroma »zdrave« sladkarije
Stalni pomislek staršev je, da bi radi otrokom ponudili sladkarijo brez slabe vesti in praksa kaže, da se vedno da prodati vsak priboljšek, ki ne vsebuje (preveč) sladkorja ali umetnih aditivov. Liofilizirani sadni trakci, suho sadje in podobni izdelki že obstajajo, a tega bi lahko bilo še več. Na polju sladkarij je še ogromno prostora in lokalni pridelovalec z dobro idejo za okusen, zdrav posladek bo vedno našel trg.
Kvalitetni in okusni konzervirani obroki
V življenjskem tempu, ko vedno manjka časa, se kar ponuja možnost, da kupcem ponudimo kvalitetne in okusne pred-pripravljene obroke – pogrej in pojej, le da so izdelani iz kvalitetnejših sestavin in brez umetnih konzervansov. V tujih nakupovalnih centrih vidimo cele police tovrstnih izdelkov: celotnih obrokov ali le omak, kar je za kmetovalca, kuharja ali lokalnega ustvarjalca lahko dober izziv, ki vodi do uspešnega majhnega posla.
Butično proizvedene arome
Videli smo že razmah butičnih majhnih proizvajalcev kozmetike in logičen naslednji korak so parfumi, domače arome in dišave. Proizvodni postopek je podoben, proces izdelave blagovne znamke prav tako, le da so količine bistveno manjše, dodana vrednost pa pogosto še mnogo večja. Tudi pridobivanje certifikatov je lažje, zato je verjetno le vprašanje časa, kdaj bo nekdo lokalne zeli (ali skrbno izbrana uvožena eterična olja) uporabil kot podlago za butično blagovno znamko dišav.
Izdelki, neposredno povezani s posameznim krajem
V Kočevju raste najstarejša jelka na svetu in lokalni podjetnik je to videl kot priložnost, da njena semena uporabi za gojenje »otrok najstarejše novoletne jelke na svetu,« kar je prikupen izdelek z močno zgodbo in veliko dodano vrednostjo. Na podoben način se lahko z malo ustvarjalnosti prav iz vsake lokalne šege, znane lokacije ali posebnosti izdela nov, uspešen produkt. Če ima Dunaj Mozartovo kroglico…
Premium blagovne znamke lokalnih mesnih izdelkov
Vsem je jasno, da bo kmet s podeželja, ki v trgovski center v Ljubljani pripelje zalogo kvalitetnih domačih suhih mesnin, takoj razprodal svojo zalogo in precej dobro zaslužil. S poudarkom na kvaliteti, ekološki pridelavi in z malo truda, da se ustvari všečna blagovna znamka, se lahko brez večjih težav izdela atraktiven produkt. Možnosti je veliko: od trženja zorjenega goveda za steake do suhih klobas in vsega vmes.
Naravne alternative menstrualnih izdelkov
En najhitreje rastočih segmentov izdelkov široke potrošnje v tujini so nadomestki neudobnih plastičnih/umetnih menstrualnih vložkov v obliki spodnjega perila z naravno vpojno peno. Prisotni so v vseh večjih veleblagovnicah, pri nas pa jih še ni. To je tudi dober primer širšega razmisleka, da se zelo dobro prodajajo nišni izdelki, namenjeni ozki ciljni skupini – še posebej na področjih, kot je ženska higiena, o katerih se je bilo do nedavnega pogovarjati tabu.
Okusne sadne tablice, kot je bila včasih Frutabela
Vsi se z velikim veseljem spominjamo tistega dobrega okusa Frutabele naše mladosti, ki ga ni več. Zelo veliko podjetnikov je že poskusilo izdelovati prehranske tablice, a zaenkrat so to večinoma bili poskusi, usmerjeni v nišo nadomestkov celotnih obrokov ali visokokaloričnih izdelkov za športnike. Dobre sadne ploščice, katere konkurenca ni beljakovinska tablica, temveč sladek Snickers, na našem trgu še ni.
Butična linija premium začimb
Mlad lokalni podjetnik se lahko v ozki niši brez težav kosa z največjimi blagovnimi znamkami, če zna poudariti svojo kvaliteto in lokalno poreklo. Tako, kot se poleg industrijskih soli na trgu uspešno prodaja solni cvet Piranskih solin, se lahko pridelovalec, ki doma z ljubeznijo goji posebne začimbe, brez težav nadeja zaslužka. Taki izdelki se lahko prodajajo v majhnih količinah z veliko maržo in imajo zelo dolg rok trajanja, zaradi česar jih je možno postaviti na trgovske police največjih trgovin.
Naravna alternativa pakiranim ledenim kavam in podobnim napitkom
Tako, kot ima skoraj vsaka tržnica in nakupovalni center nekje avtomat s svežimi jogurti, ki jih pridelujejo lokalne kmetije, bi bilo možno na trgovske police (in bencinske črpalke) postaviti butične kavne napitke, doma pridelana čokoladna mleka in podobno. Če lahko Starbucks za dva decilitra takega napitka zaračuna 5eur, obstaja prostor na trgu za lokalno, ekološko alternativo.
Lokalna blagovna znamka čajev
Po Sloveniji so se lepo razširile butične čajnice, v katerih poleg zelišč iz Vzhoda že najdemo tudi lipove čaje, kamilice in gorske zeli. V dobi nabiralništva in ekoloških kmetij je zagotovo možno uspeti z blagovno znamko, ki bi se specializirala v lokalne čaje – od »klasičnih« planinskih, do zdravilnih, še posebej če se vključijo zgodbe o zdravilnih zvarkih naših dedkov in babic.
Estetska darila za moške (da ni deodorant in milo)
Ko kupujemo darilo za dekleta, običajno ni težko najti lično zapakirane in okusno oblikovane skromne pozornosti. Za moške je izbire bistveno manj. Če si ne želimo kupiti »klasičnega« deodoranta ali mila, se pogosto ne najde ničesar. Butični proizvajalci lahko v tem segmentu najdejo atraktivno priložnost zase.
Doma izdelani pasji piškoti oz. priboljški za domače živali
V tujini je že povsem običajno, da poleg premium pasje hrane trgovine za male živali tržijo tudi butično izdelana manjša pakiranja priboljškov. Lokalni podjetniki lahko najdejo tržno nišo v izdelavi darilnih piškotkov za pse, tub z arašidovim maslom za ljubljenčke in podobnih izdelkov, ki jih lastniki malih živali občasno kupijo, da se njihovi mali prijatelji posladkajo.
Trdi bomboni iz lokalnih zelišč
Trend ekološkega, butičnega kmetijstva je že dobro razvit, zato lahko podoben porast pričakujemo tudi na področju zeliščarstva. Kot surovina za inovativen izdelek se lahko to uporabi na mnogo različnih načinov – eden od njih je lahko domači nadomestek dobro znanih blagovnih znamk, kot so Ricola ali Herba. Trženje takšnih bombonov, ki jih izdeluje lokalen ustvarjalec, je običajno precej elegantno – umesti se jih lahko na polico ob blagajno v vsaki ekološki trgovini.
Pakirani domači žganci, dodoli, žlikrofi ali podobno
Zlasti v Italiji bomo na vsakem koraku našli nekoga, ki prodaja doma izdelane kvalitetne testenine, njoke in raviole na sto in en način. Tudi v Sloveniji je močna tradicija podobnih jedi – imamo žlikrofe, njoke, dodole, mlince in še mnogo drugih dobrot. Ker je njihova priprava pogosto dolgotrajna, si jih doma pripravimo le redko, zato je zagotovo dobra poslovna priložnost nekaj takega izdelati in poskrbeti, da zapakirano zdrži dovolj časa, da jih vzamemo iz hladilnika in si okusen obrok hitro pripravimo doma.
Butični lokalni posladki v malih serijah
V zadnjih letih smo videli uspeh številnih malih proizvajalcev čokolade in podobnih posladkov. Njihovemu zgledu lahko sledimo tudi na širšem trgu posladkov. Recimo, ročno izdelane karamelne kocke lahko že doma proizvajamo v dokaj velikih serijah in zalagamo nekaj trgovin, od česar se da živeti. Na podoben način lahko z dobro zgodbo in izpiljeno blagovno znamko uspejo medenjaki, piškoti in še kaj – omejitev je le ustvarjalnost pri receptu.
Majice z aktualnimi memi
Ko je po Sloveniji zaokrožil posnetek »požigalca« se je pojavil mlad podjetnik, ki je začel tržiti majice z motivom »ti si ziher požigalec,« brisače z motivom »zašvical ful« in torbe z napisom »kaj ti bo torba, če si kupu kolo.« Zagon nove modne znamke je kar težaven proces, medtem ko je izdelava in trženje majic in podobnega tekstila v majhnih serijah, posvečenih aktualnim memom, sploh ni težavna. Na podoben način lahko podjetnice in podjetniki razmišljajo o unovčenju aktualnih trendov in dogajanj.
Izdelki iz divjih rastlin
Lokalna ekološka proizvodnja je že postala trend, njegovo logično nadaljevanje pa je nabiranje in izdelava produktov iz divjih rastlin. Te so zaradi svoje redkosti in atraktivnosti lahko podlaga za še bolj prestižne izdelke, ki imajo še bolj drzno zgodbo in lahko dosežejo še višje cene.
Inovativni izdelki, ki temeljijo na medu in njem sorodnih surovinah
Podjetnica v Črnomlju je nedavno iz čebeljega strupa začela izdelovati naravni botoks, kar se je izkazalo za izjemno uspešno poslovno zgodbo. Med je v našem okolju velika tradicija in zagotovo še nismo izčrpali vseh priložnosti, ki jih ponuja. Inovativen ustvarjalec bo zagotovo lahko našel še mnogo načinov, kako to surovino oplemenititi in ustvariti dodano vrednost.
Zdrave in preproste malice za otroke, ki jih lahko zamrznemo
Marsikateri starš ima stisko, kaj pripraviti otroku za malico, kar je lahko dobra priložnost za lokalnega proizvajalca. Zdravi obroki, pakirani tako, da se lahko hitro pripravijo in so za otroke okusni, so lahko na trgu zelo uspešni in to je dober primer niše, ki kar kliče po butičnemu ponudniku z dostopom do kvalitetnih lokalnih pridelkov.
Craft osvežilne pijače, od limonad do gaziranih napitkov
V zadnjem desetletju smo doživeli velik razmah lokalnih pivovarn in zdi se, da je le vprašanje časa, kdaj se bodo na podoben način razmahnile tudi druge pijače. Videli smo že uspešne podjetniške začetke različnih izdelovalcev kombuče in na podoben način se lahko na trg umesti še druge oblike brezalkoholnih pijač. Premium izdelovalci tonika bodo dobra dopolnitev izdelovalcem gina, a prav enako lahko uspe tudi butičnemu ponudniku doma pridelanega ledenega čaja, izdelovalcu limonade z nenavadnimi okusi, pa tudi najrazličnejših gaziranih pijač.
Domače »žavbice« v premium preobleki
Velika večina naših babic in dedkov je imela nekje v predalu svojo domačo lekarno krem in mazil za vse mogoče situacije. Čisto vsaka izmed njih je lahko podlaga za kvaliteten izdelek, še posebej če jo inovativen podjetnik ali podjetnica nadgradi z inovativno formulacijo in dopolni z vrhunsko blagovno znamko.
Nenavadne butične žgane pijače
Trend lokalnih pridelovalcev gina in podobnih žganih pijač je še daleč pred tem, da bi se izpel. Slovenija ima zelo bogato tradicijo žganjekuhe in nobenega razloga ni, da se ne bi pojavil še kdo, ki uspe na trgu z domačim premium pelinkovcem, bohorskim šnopsom, jedrskim žganjem ali čim podobnim.
Pred-pripravljene mešanice domačih začimb za različne uporabe
Ena od naših lokalnih posebnosti, ki jo ne najdemo v drugih državah sveta je Vegeta. Drugod po svetu pa najdemo na primer vnaprej pripravljene mešanice začimb, ki jih uporabimo za gin tonic, ali pa da si naredimo res posebno limonado. Za nekoga z malo ustvarjalnosti je v začimbologiji še mnogo neraziskanega in morda se ravno v neki novi mešanici najde naslednja poslovna ideja.
Butične paštete ali konzervirani izdelki
Marsikje na francoski obali najdemo butične proizvajalce izjemno kvalitetnih konzerv z ribami, ki z odličnimi lokalnimi sestavinami ustvarjajo podobne (ampak mnogo bolj okusne) izdelke, kot so naše zelenjavne ribe. Pri nas v Prekmurju obstaja izjemno kvaliteten proizvajalec paštet, zasek in podobnih vložnin Kodila, ki je zelo uspešen na trgu. Na trgu konzerviranih izdelkov – paštet, zasek, konzerv in še česa – je gotovo še ogromno prostora.
Liofilizirano mikrozelenje in podobni izdelki
Sodobni postopki konzerviranja, kot so liofilizacija, so trenutno velik trend in verjetno še nismo videli vsega, kar se lahko na tem področju izdela. Gotovo je poleg sadja še veliko stvari, ki bi se lahko skozi liofilizacijo ohranili dalj časa in tako našli nove tržne niše. Na primer, mikrozelenje je izjemno težko postaviti na trgovsko polico, saj ima zelo omejen rok trajanja in potrebuje zalivanje. Če tovrsten izdelek zamrznemo, ohranimo njegovo hranilno vrednost in okus, a dosežemo, da ima rok trajanja tudi leto ali več.
Butična izdelava estetske keramike
V Sloveniji zelo uspešno posluje nekaj odličnih izdelovalk in izdelovalcev keramike po meri, ki dosega izjemno estetsko vrednost in tudi zelo visoko ceno. To področje je trenutno v trendu in trg je zagotovo dovolj velik še za kakšnega izdelovalca ali izdelovalko. Drobni izdelki, dekorativni izdelki, vaze ali krožniki večjih serij, bodisi kot unikatni kosi ali s prepoznavnim motivom, ki je prisoten na vseh, možnosti je veliko.
Naredi-si-sam zelišča v lončkih
Verjetno se vsi spomnimo igrač v obliki glave, napolnjene z zemljo in semeni, ki jih zalijemo in nato namesto las zraste riž. Na zelo podoben način (a v malo bolj resni obliki) v tujini prodajajo zelišča – od bazilike, jagod do eksotike kot je celo baobab. Domači vrt v kuhinji je danes tudi za slovenskega kupca nekaj povsem običajnega in brez večjih težav bi lahko uspelo lokalnemu ponudniku zelišč in drugih rastlin, ki bi se usmeril v to nišo.
Slovenske inačice butične japonske papirnate galanterije
Papirnata galanterija, ki sledi smernicam vrhunskega dizajna, zlasti z Japonske, je v zadnjih letih en največjih trendov na socialnih omrežjih. Gre za lično oblikovane post-it listke, sponke, majhne bloke za zapiske, pogosto z ilustriranimi motivi iz japonskih mang. Tudi v Sloveniji je ogromno odličnih ilustratorjev in (predvsem) veliko ljudi, ki iz tujine naročajo tovrstne izdelke, zato je jasno, da je tu poslovna priložnost. Za trženje takšnega produkta je potreben samo dober dizajn in dogovor s tiskarno ter nekaj spretnosti za spletno prodajo.
Butične blagovne znamke usnjenih torb
En najbolj razširjenih modnih trendov med mladimi so torbe za čez ramo (tote bag) različnih oblik in motivov. Danes jih je velika večina izdelanih iz blaga, nekoč pa so bile te torbe usnjene. V tujini so tovrstne usnjene torbe ta hip tako zelo zaželene, da se na bolšjih sejmih in v trgovinah s second hand izdelki prodajajo po višjih cenah, kot so bile sprva prodane. Usnje je material, ki je večen in ima podobno patino, kot les, zato je zagotovo veliko potenciala za podjetnice ali podjetnike, ki bi se ga odločili uporabiti za svoje ustvarjanje.
***
Nismo prepričani, da bo tovrstnim produktom zagotovo uspelo – vidimo pa jasen potencial, da nekomu z ambicijo, ki se loti katere od zgoraj opisanih idej, ali nečesa podobnega, s pravim pristopom in nekaj truda, uspe vzpostaviti uspešen butičen posel, od katerega lahko lepo živi.
O avtorju: Matija Goljar je glavni mentor in vodja programa KK POSEL, ki skozi leto skrbi za razvoj poslov podjetnic in podjetnikov ter njihovih produktov. Po lastni podjetniški poti, ki se je s prvimi poslovnimi uspehi začela že v srednji šoli, nekaterimi izjemno uspešnimi projekti in (še več) neuspelih poskusih je po spletu naključij postal podjetniški mentor, ustanovil največji podporni program za mlade podjetnike v tem koncu sveta, bil pobudnik odmevnih projektov, ki podpirajo podjetnike na začetku svoje poti in postal predavatelj in profesor podjetništva. Trenutno svoj čas posveča delu na različnih inkubatorjih po svetu, mentorstvu perspektivnih podjetnikov in potovanjem po svetu.
Imate vprašanje?
Pokličite nas!
07/ 490 22 2